Franskt  2008-08-24
Film
Satt och tänkte på hur mycket jag gillar franska filmer.
Tänkte att jag skulle tipsa om ett par som absolut bör ses av alla.


Der Name der Rose (The Name of the Rose)
Regisserad utav: Jean-Jacques Annaud


Den unge munken Adso och hans läromästare William av Baskerville kommer till ett kloster där en av munkarna nyligen dött på ett mystiskt sätt. William följer ledtrådarna. När så fler munkar dör under mystiska omständigheter tillkallar abboten inkvisitionen, vars representant Bernado Gui lägger skulden på en ung och fattig flicka som Adso förälskat sig i.



En fantastiskt bra film med bland annat Sean Connery, Ron Perlman och Christian Slater. Såg den första gången när jag var väldigt liten och kommer ihåg att jag var väldigt tagen utav handlingen. Har sett den flera gånger sedan dess och filmen har fortfarande samma härliga spänning.


Crying Freeman
Regisserad utav: Christophe Gans


Historien handlar om Yo är yrkesmördare mot sin vilja. Under ett uppdrag möter han en Emu O´Hara som blir ett vittne till avrättningen. Han får senare ett uppdrag av sin arbetsgivare att döda Emu och försöker då fly från organisationen.



Den här filmen såg jag också första gången när jag var väldigt ung. En riktigt bra action men med lite känslor med i paketet plus riktigt bra skådespeleri. Crying Freeman är dessutom bland dom absolut bästa filmer jag sett som är baserad på en manga-serie.


La Cité des enfants perdus (The City of Lost Children)
Regisserad utav: Marc Caro & Jean-Pierre Jeunet


Handlingen kretsar kring den galna vetenskapsmannen Krank som bor på en oljeplattform tillsammans med sex kloner, en hjärna i ett akvariam och en kvinna. Med hjälp av en kult av blinda personer som kallar sig Cykloper kidnappar Krank barn som han använder för i experiment där han försöker lära sig att drömma.



En av dom vackraste filmer jag sett när det gäller scenografi. Det är nästan som att kolla på en tavla för allt är så otroligt detaljerat och välgjort. Även musiken i filmen är riktigt bra. Filmen kanske inte passar alla för den är rätt surealistisk men ge den en chans.


The Ninth Gate
Regisserad utav: Roman Polanski


En man skriver ett självmordsbrev innan han hänger sig. Dagen innan har han sålt en värdefull bok som bara finns i tre exemplar. Boken anses vara skriven av Satan och med hjälp av den ska man kunna komma i kontakt med honom.



Det här är en sådan här film som man ser och sen inte tänker på på väldigt länge men sen inser man hur bra den var och måste se den igen. Jag hoppas att dom flesta har sett den men nämner den gärna ändå för har någon missat den är det dags att se den direkt. Johnny Depp är med och dessutom Lena Olin. Sugen på något spännande då är det här en perfekt rulle.


The Fifth Element
Regisserad utav: Luc Besson


I en färgglad framtid blir en taxi-chaufför ofrivilligt indragen i jakten på ett kosmiskt vapen som ska hålla Evil och Mr Zorg på avstånd och rädda världen från undergång.



Det här är filmen som ligger etta på min lista över dom bästa filmerna som någonsin gjorts. Jag har en speciell relation till den här filmen som jag inte kan sätta fingret på riktigt. Jag är kär i den och tycker allt med den är fantastiskt. Jag älskar Bruce Willis och jag älskar Milla Jovovich. Att se den här filmen minst 10 gånger om året borde vara obligatoriskt.


4
KOMMENTARER
Håller helt med om the ninth gate. Kommer ihåg att jag såg den och tyckte den va mysig men aldrig sett den sedan igen. Resten av filmerna är verkligen måste-filmer. Skäms över att jag inte sett city of lost children än :(
Chris
Jag har inte sett någon av de där filmerna! :o
Starlet
Ja men pluggpauser måste man ju ha. :) Annars lär man sig ingenting ändå.



Du kan ju få i uppdrag att bränna dem åt mig, haha.
Starlet
älskar johnny depps roll i the ninth gate, men filmen är lite skum:)


NAMN
Kom ihåg mig?
MAIL (publiceras ej)

BLOGG

KOMMENTAR